How Fox ate National Geographic

under de senaste åren har National Geographic Society långsamt försvunnit in i Murdoch-familjens Fox media empire som en gasell som sväljs av en python i en av de tidigare berömda videon. Den här månaden kommer fullbordandet att vara komplett och Fox kommer att ta full kontroll över Natgeos stora tillgångar – sin andel i TV – nätverket, dess flaggskeppstidning, sin tv-studio-i en $725m-affär.

processen har inte varit lätt, eller utan kontroverser. I September, när affären tillkännagavs, blev tidigare medarbetare och andra upprörda. “Jag sa till min fru att jag hellre skulle se National Geographic dö en hedervärd död än att svepas in i något som det inte ska vara”, säger veteran NatGeo marine fotograf Brian Skerry vid den tiden. Samhället kommer att fortsätta att existera som en separat enhet.

tidigare denna månad tillkännagav företaget den största omgången av jobbförluster i sin historia, vilket ledde till en våg av bitterhet från älskare av det stora vetenskapsmärket – en tidigare NatGeo-arbetare beskriver den första affären mellan företagen 1997 som “inbjudande räv i hönshuset”. Anställda kallade oktober “Choptober”. Den här månaden är “Knivember”.James Murdoch har sagt att det kommer att bli minimal förändring på National Geographic och målet är att behålla sin redaktionella inställning och röst snarare än att ändra den. Inte alla är övertygade, men den hårda sanningen om förvärvet, som kommer att göra det mycket mindre National Geographic till ett vinstdrivande företag, är att det kan vara det enda sättet tidningen, redigerad och grundad av familjen Alexander Graham Bell, kunde överleva.

“redan i början sjönk tidningsprenumerationen som en sten”, påminde en tidigare verkställande direktör. “Den smutsiga hemligheten är att NatGeo behövde pengarna för deras begåvning. Ingenting tjänar pengar. Ingenting. Det enda som håller dem ihop är kanalen nu, spinning av pengar så att de kan leva.”

e-postmeddelandet som gick runt National Geographic-kontoren den 2 November var minnesvärt och brutalt:” gör allt för att vara tillgängligt imorgon den 3 November, antingen på din vanliga arbetsplats och/eller via telefon”, skrev Gary Knell, VD för det snart-att-vara-mindre företaget.

de efterföljande jobbförlusterna har karakteriserats som Slutet på en era för storied science magazine och dess olika bilagor i andra medier.

“så underbart som det var att ha de gula tidningarna på våra bord växer upp, det finns inget behov av dem längre”, säger Andrew Wilk, den första chefen för programmering på nätverket och en av få personer som gick med på att Citeras på skivan. Wilk utsågs av samhället själv när det lanserades 2001.

“det var otroligt lukrativa år, och” medlemskap “i National Geographic Society var en bra sak”, sa han. “Det fanns miljontals människor över hela världen, och dessa dagar är tyvärr över.”

National Geographic channel är inte ett stort kabelnätverk, men det betyder inte att det inte är en moneymaker, särskilt av standarderna för tidningspublicering. Uppskattningar som tillhandahålls The Guardian av media analyst firm SNL Kagan sätter affiliate avgifter-pengarna NatGeo får från kabelleverantörer bara för att sitta där på ratten – på $271.2 m år 2015, beräknas nå $284.7 m nästa år. Annonsintäkterna bör hoppa från $165.9 m till $171.1 m under samma period.

på papper är affären svår att argumentera med: företagets begåvning svävade under $ 225m före affären, vilket mer än fyrdubblar fonden till nästan $1bn. I en era långt förbi de tidiga 1990-talets salladsdagar när företagets flaggskeppspublikation skröt 15 miljoner abonnenter (det numret är nu närmare 3,5 miljoner), det är den typ av pengar som behövs för att fortsätta fungera i vilken kapacitet som helst, än mindre dess ursprungliga bidragsgivande, filantropiska, globetrotting kapacitet.

NatGeo var ett av de sista helt nya nätverken som gick på luften: dessa dagar är “nya” nätverk omprofilerade av befintliga kanaler, till exempel historiens syster net H2 förvandlas till Vice. Sådana förändringar är knepiga – nätverk beskrivs i stor utsträckning i transportavtal, så om en kanal växlar växlar för radikalt, anses det vara avtalsbrott med en kabeloperatör – men de är mycket enklare än att skära ut ett helt nytt utrymme på ratten. Detta är en av de sista gångerna som hände.

Ally McBeal och Alexander Graham Bell

i början var nätverket drömmen om Tim Kelly, då chefen för företagets egen TV-enhet, som bland annat producerade National Geographic Explorer för CBS. Gruppen vann poäng av Emmys; 138 när Kelly lämnade 2012. Men det var också dyrt, mer intresserad av prestige än i kontanter, och tiderna förändrades dramatiskt. Kelly hade haft en död i familjen och var inte tillgänglig för kommentar; han driver nu en utbildning teknik start kallas Planet3.satsningen var ett 50-50 partnerskap mellan två väldigt olika medieföretag: föreningens stiftelser gick tillbaka till en klubb av moneyed explorers inklusive Bell och pensionerad sjöofficer John Russell Bartlett, som hade hjälpt till att fånga New Orleans under amerikanska inbördeskriget, och det hade 300 timmars naturfilm att sälja. Fox-nätverket hade varit i luften i drygt 10 år och hade just debuterat Ally McBeal.

nätverket lanserades officiellt den 1 januari 2001, med Laureen Ong som president och Wilk som programansvarig. National Geographic hade rivit sitt museum för att bygga en studio på M Street och 17 i Washington DC för att bygga en TV-studio; alla på National Geographic var glada över det nya nätverkets nyhetsshow.

det var en omedelbar kulturkonflikt; den penny-knipande kabelvärlden var tvungen att berätta för de högrullande tidningsfolket att de inte skulle få den röda mattan behandlingen längre: inga fler limousiner som cirklar kvarteret, ingen mer förstklassig flygbiljett.

vetenskapsförlaget hade varit snabbt att förhandla om gynnsamma villkor: i kontraktet garanterades utbetalningar till Kellys produktionsenhet, National Geographic Television (en del av samhället men inte en del av Fox) som skulle få ett ögonblickligt belopp-en källa säger 500 000 dollar per timme TV – med en garanterad order på 44 timmars TV per år. “Geographic försökte alltid tjäna pengar på allt de hade”, sa en anställd från National Geographic-sidan. “Jag låter som en räv kille.”

verkligheten byst

av 2007 Ong var ute, och David Lyle, fräsch från shuttered Fox Reality channel, var i. Med president Howard Owens och Lyle som VD var Lyle snabb att göra förändringar. Minnen av företagens historia delas tillsammans längs förutsägbara linjer: National Geographic-lojalister insisterar på att företagets värdefulla varumärke hade blivit sullied av barbarerna på Fox. Fox-besättningen hävdar att National Geographic bodde i ett sagoland av högt sinnade ideal finansierade-så småningom uteslutande – av Fox. När du svälter ihjäl i ett pepparkakshus väljer du mellan mat och skydd.

NatGeo Wild lanserades i USA 2010, med tonvikt på programmering Lyle trodde kunde ta kampen till nätverkets största konkurrent: Discovery Channel. De optimistiska erbjudandenen inkluderade byggda för döden, bland aporna med Michelle Yeoh, och är din hund ett geni? Dess programmering var en förhandsvisning av Lyles vision för nätverket, som antog Big Cat Week – ingen relation till Discovery Shark Week – kort därefter.

Lyle grönbelysta anpassningar av Fox News superstar Bill O ‘ Reilly bästsäljande och kontroversiella pophistorikböcker för nätverket, vilket leder till rekordbetyg och mycket missnöje bland National Geographics purister. O ‘ Reilly, bortom felen i att döda Lincoln, döda Kennedy och döda Reagan, samskrivet med Martin Dugard, representerade överlappning mellan rävmaskinens överskott-inom vilken Fox News täcker klimatförändringar som om ämnet var upp till debatt – och ett företag som ägnas åt vetenskaplig forskning.

företaget lanserade också vad som skulle bli en flaggskepps realityshow om survivalists: Doomsday Preppers. “David Lyle berättade i grunden för NatGeo-folket,” lämna mig ensam, Jag är TV-killen och du är utskriftsfolk och jag vet vad jag gör”, sa en källa till The Guardian.

men de senaste åren har inte varit snäll mot kabel eller till reality-TV i allmänhet. Betyg har fallit på Discovery och dess syskonnätverk och faktiskt, över ratten.

förra året lämnade både Lyle och Owens företaget, Owens först. “Som senior TV-chef ska jag säga att alla är utbytbara, men i Howards fall säger jag utan tvekan att vi inte kunde ha gjort det utan honom”, skrev Lyle i ett memo när Howards utträde tillkännagavs, bara några månader innan han flyttade på sig själv. Courteney Monroe, chef för marknadsföring, tog över och förblir ansvarig.

i år har “TV-killarna” äntligen tagit över för gott: förvärvet av nästan alla National Geographics tillgångar tillkännagavs i September. Fox, i åratal den dominerande partnern i det förment lika förhållandet, skulle inte längre vara föremål för samhällets excentriska styrelse. National Geographic Television finns fortfarande, även om personer som intervjuas här spekulerar i att det inte kommer att bli mycket längre.

National Geographic Channel kommer att sända en anpassning av Killing Reagan i 2016.

  • This article has been changed to correct the name of a show debuting on Fox in 1997
{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}

{{topRight}}

{{bottomRight}}

{{#goalExceededMarkerPercentage}}

{{/goalExceededMarkerPercentage}}

{{/ticker}}

{{heading}}

{{#paragraphs}}

{{.}}

{{/paragraphs}}{{highlightedText}}

{{#CTA}}{{text}}{{/CTA}}
Påminn mig i Maj

accepterade betalningsmetoder: Visa, Mastercard, American Express och PayPal

vi kommer att kontakta dig för att påminna dig om att bidra. Håll utkik efter ett meddelande i din inkorg i maj 2021. Om du har några frågor om att bidra, vänligen kontakta oss.

  • Dela på Facebook
  • Dela på Titter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.